Medmänniskor?

Hmm, ett inlägg påbörjat i december förra året. spännande.

Jag hade tydligen pratat med en vän om att blogga och denne person hade visst tipsat mig om att skriva om medmänniskor. typ.

Och tydligen så började de kärva kugghjulen där bakom pannbenet snurra för det fanns ett halvfärdigt inlägg sparat som ett utkast.
___

Men vad är egentligen en medmänniska?

är det..

..vår familj?
..våra vänner?
..våra vänner och ovänner?
..de vi bryr oss om?
..människorna som finns i vår omgivning?
..de människor vi känner?
..de människor som vi någon gång pratat med?
..de personerna vi tycker om?
..alla de vi någon gång träffat?
..alla människor på jorden?

kan nog fortsätta ett tag till, men ni fattar poängen..

Slår man upp ordet medmänniska i en ordbok så står definitionen  "om människa i förh. till andra människor (som äro hennes samtida, som hon kommer i beröring med o. d.); (ngns) nästa"

Inte så jättetydligt kanske, men jag tror mig tycka att det betyder personer man kommer i kontakt med, pratar med, känner, är vän med. Alltså inte BARA de man känner, tycker om, delar livet med, utan mer eller mindre alla människor i ens omgivning.

Alltså en blandning av alla punkter ovanför.

Men då borde alla jordens människor vara mina medmänniskor? Eller är det så fort vi träffat en människa som denna blir ens medmänniska?

Men det måste väl betyda något att man är medmänniska egentligen, det är konstigt med begrepp för ingenting..

är det att..


..finnas till hands för den som behöver det?
..ställa upp för den som behöver det?
..visa att man bryr sig om den som behöver det?
..glädjas med den som behöver det?
..gråta med den som behöver det?
..att ge någon tid?
..att prioritera någon annan före sig själv?
..att vara vän med den som inte har några vänner? (som då ju har en vän^^)


Nej jag vet inte. Medmänniska, ett luddigt begrepp. Positivt eller negativt. Ganska störande.

Men jag hoppas i alla fall att jag är det. En medmänniska alltså. Jag menar, man vill ju inte vara en motmänniska? Det måste väl i alla fall vara något negativ?


Hjälp mig nu, vad tycker du?



Vad tycker du? =)

Säg vad du vill! =) :

Vem är du? :
Kom ihåg mig?

Mail-adress?: (publiceras ej)

Har du också blogg? =) :

Skriv här ;) :

Trackback
RSS 2.0