självkänsla + svenskar =
Hade uppstart på pedagogiskt ledarskap idag och vi skulle börja med att säga tre bra egenskaper med oss själva, någonting som vi alla hade problem med. När alla tillslut började säga så kom det vanliga "glad..positiv..omtänksam" inte så stor variation mellan personerna.

När någon sa något så var det som att resten av gruppen sög åt sig ordet, la det på minnet, för att sen upprepa ordet när det kom till deras tur. Lite för svenskt för att vara okej tycker jag.

Även jag hade riktigt svårt att komma på tre saker, positiva. Inte "jag är ganska bra på..." eller "jag är rätt så...." det stör mig. Det stör mig, även om jag själv också är dålig på det.

När man sedan pratar om det och det kommer kommentarer om att det är konstigt och att man inte har någon anledning för det så blir man lite konfunderad ändå. Man undrar varför folk inte kan säga vad de tycker att de själva är bra på, ingen kommer ju direkt sitta och tänka "nej det är du inte". Det var i alla fall vad vi sa på lektionen.

När jag sen tänkte efter så insåg jag att man är ganska hemsk. Hur ofta tänker man inte dumt om människor, hur ofta tänker man inte att folk har en ful tröja, en ful frisyr eller är lite smådumma.

Sen så tycker man att det är konstigt att folk inte kan uttrycka själva vad de tycker om med sig själva.
Det är ju inte så att någon kommer tänka "nej, så är det inte alls!".

men det är det ju faktiskt?!
eller?
Jag skäms....

Vad tycker du? =)

Säg vad du vill! =) :

Vem är du? :
Kom ihåg mig?

Mail-adress?: (publiceras ej)

Har du också blogg? =) :

Skriv här ;) :

Trackback