Rwanda

Tänkte ta en lite tidigare kväll igår (fast nu när jag publicerar inlägget är det iförrgår^^) och lägga mig och läsa kl tio, men självklart så sket det sig.. ^^

La mig och läste en stund men hoppade upp ur sängen igen när jag hittade att det var en dokumentär om Rwanda på tv… ”Rwanda: 10 år senare” hette den och handlade om hur och varför det stora folkmordet skedde.

Lägligt och bra så börjar jag den här veckan skriva ett arbete inom Sh A och Eng B om just Rwanda, i och för sig om deras styrelseskick men det är såklart intressant att se ändå och lite fakta får man ju ut, så jag satt och tittade på dokumentären och skämdes för att jag är människa, seriöst :|

_________________________________________________________

Hutuerna blev beordrade av regeringen – ja, av regeringen (!) att utrota alla tutsier, och självklart så gjorde de det. Utan att ens tänka efter själva!?

Flera av dem som var med i dokumentären verkade totalt likgiltiga, brydde sig inte alls.

 

”Jag gick iväg till kyrkan den morgonen vi planerat, där var samlingsplatsen. Sen gick jag hem och mördade mina grannar och vänner.. jag kände varken någon sorg eller ånger…” Typ i den stilen lät det på många.. visst, en del sa även att de tyckte att det var galenskap, att de inte var sig själva, att det var regeringens fel, att regeringen var skyldiga till alla offer, men det var ju ändå människorna som dödade dem, de föll för vad regeringen beordrade dem att göra, rakt av.

 

Sjukt! 800 000 - 1,5 miljon personer dödades… hutuerna dödade tutsierna. Grannar, vänner, familj, det spelade ingen roll, de brydde sig inte. Regeringen bestämde - de följde.

 

Usch, det var hemskt att se, de filmade gator där det låg hur mycket lik som helst, gårdar/ytor med hur mycket döda människor som helst. De gjorde slut på alla tutsier de kom åt.

 

Varför?

Det är alldeles för mycket för att skriva här... men det går snabbt att läsa sig till...




SJUKT! :| Hur kan en människa göra något sådant mot en anan människa? Och hur kan någon människa vara så okänslig att man på befallning kan döda vänner utan att ens tänka? Sick.. ofattbart.. lika ofattbart som förintelsen :|


 

 


Vad tycker du? =)

Säg vad du vill! =) :

Vem är du? :
Kom ihåg mig?

Mail-adress?: (publiceras ej)

Har du också blogg? =) :

Skriv här ;) :

Trackback
RSS 2.0