Rågkakor & Finska Pinnar

..en tråkig dag som denna.. :P

Rågkakor

200 gr margarin
1 dl socker
2 2/3 dl vetemjöl
2 2/3 dl rågsikt
1 tsk bakpulver

Blanda ihop alla ingredienser i matberedare/med degkrokar eller som jag föredrar - med händerna.
Rulla ut i två längder, ganska tjocka, dela i ca 0,5 cm tjocka runda bitar.
Doppa en gaffel i mjöl och pressa sedan ner gaffeln i kakorna.
Grädda i ugnen i 175 grader ca 10-12 min.
Låt svalna =)




Finska Pinnar

200 gr margarin
3/4 dl socker
1 dl potatismjöl
3 3/4 dl vetemjöl
1,5 msk vaniljsocker

1 ägg

pärlsocker
hasselnötter (eller andra nötter)

Blanda ihop ingredienser på samma sätt som föregående kakor,
rulla ut till fingertjocka längder och pensla med ett vispat ägg.
Hacka nötter och strö på det tillsammans med pärlsocker över längderna.
Dela dem i ca 5 cm långa bitar.
Grädda i ugn på 175 grader ca 15 min.
Låt svalna =)




Jag använde paranötter som garnering på de finska pinnarna och istället för pärlsocker så strödde jag över lite vanligt strösocker.



Vad tycker du? =)
Postat av: Sara

Mums :D

2009-07-30 @ 00:53:10
URL: http://galentupp.blogg.se/

Säg vad du vill! =) :

Vem är du? :
Kom ihåg mig?

Mail-adress?: (publiceras ej)

Har du också blogg? =) :

Skriv här ;) :

Trackback
RSS 2.0