Blurbullar

Solskensbullar, vaniljbullar, sockerbullar, kondisbullar.. kalla dem vad du vill, för mig är det iallafall

Blurbullar:

1 pkt jäst
smula
100 gr margarin
3 dl mjölk

smält margarinet, blanda med mjölken - 37 grader
När det är 37 grader - blanda med jästen så att allt löser sig.
1 dl socker/vit sirap
½ tsk salt

ev. lite kardemumma
blanda i det.
9 dl mjöl
börja med 6 dl,  blanda med trägaffel till en smidig deg.

Blanda en påse vaniljkräm/gör egen.

Låt jäsa 30 min
dela degen i 24 bitar, gör bollar och låg på en plåt.
Låt jäsa 15 min
Gör ett hål i varje och häll i  lite vaniljkräm.
Låt jäsa 10 min.
Pensla med ägg.

Ugn 5-10 min, ca 250 grader.

Låt svallna på galler under bakduk, pensla sedan med smält margarin och doppa i strösocker.

Nu ska mina ut ur ugnen =)

(Bilden är från förra gången jag bakade dem)


Vad tycker du? =)

Säg vad du vill! =) :

Vem är du? :
Kom ihåg mig?

Mail-adress?: (publiceras ej)

Har du också blogg? =) :

Skriv här ;) :

Trackback
RSS 2.0