Busspriser

Inom Dalatrafik så finns det ett såkallat upp-till-20 kort, där man betalar en summa och får åka obegränsat på bussar och tåg inom Dalarnas län i 31 dagar, det får man köpa fram till det att man är 20 år.

För ett år sen kostade det 240 kronor att "ladda på" ett sådant kort, just nu kostar det 260 och nu har de precis bestämt att de ska höja priset ytterligare, så från och med den 7 januari kommer det att kosta 290 kronor. På ett år är höjningen alltså drygt 20%.. det är ganska mycket i förhållande till tiden. Jag är inte så påläst men jag tror inte att inflationen varit så stor under det senaste året..

Varför ska de då höja? Jo, det är för att "Dalatrafiks ägare vill höja självfinansieringsgraden från 50 till 55 procent." Det drabbar då resenärernas busspriser, dåligt tycker jag. Vi försöker motivera folk att åka mer kollektiv trafik men samtidigt går priserna hela tiden upp, det rimmar falskt för mig.

Har de någon annan anledning än den nämna att höja våra priser? Har de lagt till fler linjer? Fler busshållplatser? Eller kanske några fler bussar varje dag? Till exempel så går sista bussen hem till mig runt 19, på helgerna, en senare buss där kanske? Men så är tyvärr inte fallet.

Jaha, vart vill jag komma? Jo, att nu, för några dagar sen bara, så har de satt upp planscher/affischer/annonser på sidan av bussarna här, men bara reklam för deras egen del. "Det går bussar mellan Borlänge och Falun var 10:e minut" typ ^^.

Kommer man till London så är de fina röda bussarna täckta med reklam allihop, och den förstör inte heller, för det är musikal och film reklamer och det passar liksom in i övriga staden. Vad är det då som hindrar företag och liknande att göra reklam på våra bussar? Nu eftersom de till och med har en plats avsedd för det men bara för egen del. Varför skulle man inte kunna använda platser till annonser och reklam och på så sätt kunna hålla ner biljettpriserna och få in lite mer från andra håll än att resenärerna ska drabbas av det?

Det är dessutom ett ypperligt tillfälle att nå ut till folk genom den sortens reklam då bussarna far runt i hela länet, alla tjänar på det. De som annonserar, dalatrafik samt resenärer.
Dags för Dalatrafik att tänka till om de vill behålla sina resenärer kanske?


(varför detta inlägg? Jo, jag läste om prishöjningen i tidningen igårkväll
kan inte garantera siffror och grejer, men detta är vad jag tycker i alla fall)


Vad tycker du? =)

Säg vad du vill! =) :

Vem är du? :
Kom ihåg mig?

Mail-adress?: (publiceras ej)

Har du också blogg? =) :

Skriv här ;) :

Trackback
RSS 2.0